// !-- Global site tag (gtag.js) - Google Ads: 674976774 --> ?>
close
מחפשים פתרונות בתחום משאבי אנוש לחברה שלכם? השאירו פרטים.

    אני מאשר/ת קבלת דיוור ו/או חומר פרסומי
    השירותים כרוכים בתשלום
    צרו קשר
    דף ראשי » שאיפות העובדים לעולם העבודה העתידי – המדריך לעבודה בעידן החדש

    בונים היום את הטאלנטים של המפעל העתידי

    התפרצות נגיף הקורונה בשלהי שנת 2019, הובילה למשבר כלכלי שהלך והחריף בחודשים שלאחר התפשטות המחלה. המציאות בצל הנגיף, טפחה על פניהם של העובדים וערערה את הסדר הקיים בענפים רבים במשק. יחד עם שגרת החיים החדשה, הריחוק החברתי ומגבלות התנועה שנכפו על האזרחים בישראל ובעולם, השתנו גם חוקי המשחק בעולם התעסוקה ואילצו את ציבור העובדים לשקול מחדש את עתידם המקצועי.

    את השלכות נגיף הקורונה על עתידן של מדינות העולם קשה עדין לחזות, אך אין עוררין שעולם העבודה שהכרנו, השתנה ללא היכר. החדשות הטובות הן, שהגישה לפיה "העובד במרכז" צוברת תאוצה ועשויה להביא לשינוי חיובי ברווחת העובדים והאיזון בין העבודה לבית.

    ומה צופן לנו העתיד? על מנת לנתח את השפעת המשבר על 'מה רוצים העובדים', ערכה ManpowerGroup סקר בהשתתפות למעלה מ-8000 איש בשמונה מדינות. את מסקנות הסקר אנו חולקים איתכם בשאיפה לגבש עתיד תעסוקתי טוב יותר עבור ציבור העובדים בישראל.

    עבודה בצל הקורונה

    בניגוד לדעה הרווחת, פגעה מגפת הקורונה לא רק באוכלוסיות החלשות אלא גם בציבורים איתנים כלכלית. כ-93% מהאוכלוסייה, חוו פגיעה כלשהי בעקבות הנגיף בדגש על שינויים דרסטיים בשגרת העבודה. סקר ManpowerGroup מצא שבמרבית המדינות המערביות, חלה עלייה משמעותית במספר העובדים שעברו לעבוד מהבית, אחוז קטן יותר הוצא לחל"ת ומקצתם המשיכו לצאת למקום העבודה.

    בראש מעייניהם של העובדים, יחד עם הדאגה לבריאותם ולבריאות משפחתם, עומדת השמירה על מקום העבודה. אך יחד עם הרצון לשמור על הפרנסה והוותק המקצועי, הביעו שמונה מתוך עשרה מהנסקרים רצון לשיפור האיזון העתידי בין העבודה לבית. כמו כן, גרסו 43% מהנסקרים כי בשלה העת לשינוי שעות העבודה הנוקשות בעדיפות ליציאה למשרד בין שניים לשלושה ימים בשבוע בלבד.

    שמירה על הבריאות – לא רק סיסמה

    השהות הממושכת בבית ובחיק המשפחה יחד עם החששות הבריאותיים המובנים, הביאו את העובדים להעדיף לחזור למקומות עבודה הדואגים לרווחתם ועושים מאמץ אמיתי לשמור על בריאותם.

    אך לא כל העובדים שהוצאו לחל"ת או פוטרו מביעים רצון לחזור לסטטוס הקודם. בני דור המילניום, שחוששים לאבד את הגמישות והחופש שהעניק להם המצב החדש, מעדיפים להימנע מלהגיע למקום העבודה ומבקשים לוודא כי סביבת העבודה מתנהלת בכפוף להנחיות הגופים הבריאותיים. בבריטניה ובארה"ב לדוגמא, ניכר חשש גבוה יותר מחזרה לעבודה במתכונת הנוכחית. אותו חשש מתבטא בעיקר אצל עובדים בחברות גדולות, בהן הסיכון להיחשף לחולים גבוה יותר.

    לעומת זאת, בני דור ה-Z, דור הבייבי בום ודור ה-X, מייחלים לשוב לעבודה אקטיבית ונכונים להתאים את עצמם לשינויים על מנת להתקדם מקצועית ולרכוש מיומנויות חדשות.

    הפערים החברתיים והמגדריים מתרחבים

    בעיתות מצוקה, נחשפת הפגיעה באוכלוסיות החלשות יותר, אלו האוחזות במקצועות מבוקשים פחות. ממצאי הסקר מצביעים על כך שמשבר הקורונה העמיק את הפערים בין העובדים בעלי הכישורים הרלוונטיים לתקופה לאלו העוסקים במקצועות שהביקוש אליהם פוחת.

    עובדים בתחומי אבטחת סייבר, מכירות, חשבונאות וטרנספורמציה עסקית, נהנים מביטחון תעסוקתי גבוה יותר, זוכים לגמישות נרחבת מצד המעסיק ויכולים לעבוד מהבית ולהגיע למשרד בזמנים המתאימים להם. עובדים אלה, מאמינים ביכולותיהם לקבל העלאות שכר ושיפור תנאים גם בתקופת משבר כלכלי.

    העובדים בתעשיית הבידור, ענפי התיירות והמסחר הקמעונאי, הם הסופגים את מרבית הנזק התעסוקתי. פרנסתם נפגעה באחוזים גבוהים משמעותית, הם חשופים יותר לסכנות בריאותיות וזוכים לפחות גמישות מצד המעסיק.

    הסקר מלמד גם על פגיעה משמעותית נוספת בציבור הנשים. 12% מהנשים הוצאו לחל"ת לעומת 10% מהגברים. כמו כן, נראה כי נשים מאיישות באחוזים גבוהים, תפקידים שנפגעו בעקבות משבר הקורונה ועל כן חשופות יותר לאיבוד מקום העבודה. אחוז גבוה מהנשים שנשאלו הביעו חשש מחזרה למקום העבודה והצהירו שיבחרו להגיע למשרד כדי  להפגין שיתוף פעולה מקצועי ולאו דווקא על מנת ליצור קשרים ולפגוש קולגות.

    עידן חדש בעולם העבודה – השפעות הקורונה על המיומנויות המבוקשות במשק

    לצד הקשיים הכלכליים והתמורות בענף התעסוקה, אילץ משבר הקורונה את העובדים 'להמציא את עצמם מחדש'. אחוזי האבטלה הגואים במקצועות שפסקו מלפעול, הבליטו את הצורך בכח אדם בעל מיומנויות טכניות בתחומים כמו ניתוח נתונים, תכנות ואבטחת מידע.

    אך לצד הכישורים המקצועיים, ניכר כי יכולות אנושיות מפותחות הן המפתח להצלחה מקצועית בעידן הקורונה. עובדים שהשכילו להסתגל לשינויים, להפגין חשיבה אנליטית וחוסן רגשי, לנקוט יוזמה ולתעדף משימות – חוו הצלחות במישור התעסוקתי גם בזמן המשבר.

    מי חיוני ומי פחות?

    משבר הקורונה הוא שעתם הגדולה של העובדים החיוניים. אנשי כוחות ההצלה, שליחים, עובדי מרכולים ורופאים, זכו להערכה מחודשת והתגלו כגיבורים אמיתיים בעיצומה של המגפה. 76% אחוזים מהעובדים מאמינים שראוי שעובדים חיוניים יזכו לשכר גבוה יותר בזמן המשבר ואילו רבע מהם סבורים כי ההעלאה בשכר צריכה להימשך גם עם תום המגפה.

    וכיצד יתבטא היחס לעובדים החיוניים בטווח הארוך? במדינות אירופה המערבית כמו צרפת ובריטניה, התחייבה הממשלה להעלאות שכר לעובדים בתחומי הרפואה, אכיפת החוק וההוראה. מנגד, קוראים קובעי מדיניות לקדם את השוויון בין עובדים בתחומים שונים תוך הקפדה על שמירה על בריאותם.

    עם הפנים קדימה

    לצד הקשיים העצומים שהביא עימו נגיף הקורונה, ניצבת השאלה הגדולה – כיצד ניתן לצמוח מהמשבר ולשפר את רווחת העובדים במישור המקצועי והאישי? נראה אם כך, כי בבסיס השינוי החיובי העומד בפתח, מתבלטים מספר כללי מפתח.

    שכלול יכולת העבודה מהבית – הענקת מירב הכלים והמשאבים לעבודה אפקטיבית מהבית, הן מבחינת ציוד מתאים והן בהיבט האישי והמקצועי. מתן דגש על רווחת העובד, התחשבות בצרכיו ואורח חייו הייחודי יעודדו אותו להשקיע זמן ומאמץ בהצלחה מקצועית גם מהבית.

    עידוד רכישת מיומנויות – עובדים מקצועיים הם ללא ספק הכוח המניע של כל עסק וארגון. רכישת מיומנויות חדשות, השתתפות בסדנאות וקורסים מקצועיים ומתן משוב באופן קבוע, יסייעו לעובדים להסתגל למצב החדש וישפרו את התפקוד שלהם.

    גמישות מרבית – בחלק מהארגונים, נדרשים העובדים להגיע למקום העבודה גם בתקופת הקורונה. מתן גמישות מבחינת שעות העבודה תוך התחשבות בלוח הזמנים של העובד בעידן הנוכחי, יגבירו את המוטיבציה שלו להגיע למקום העבודה וישפרו משמעותית את הביצועים המקצועיים שלו.

    שמירה על סביבת עבודה בטוחה ובריאה – נגיף הקורונה הביא עימו לא רק קשיים מקצועיים, אלא גם חששות ולבטים בריאותיים. דאגה לרווחת העובדים, בריאותם ומצבם הנפשי, תשפר באופן ניכר את האווירה בסביבת העבודה ותמקסם את הפרודוקטיביות של העובדים.

    הקשבה והענקת ביטחון – בתקופה של אי ודאות תעסוקתית, העובדים משוועים לאמון, תמיכה ושקיפות אמיתית. שדרה ניהולית איתנה המשרה בעובדים תחושת ביטחון, תאפשר למקום העבודה שלכם להתנהל באופן יעיל גם בתקופות מאתגרות.

    שאיפות העובדים

    סקר שאיפות העובדים לעולם העבודה לאחר עידן הקורונה  

    קרא עוד
    המפעל העתידי בתחום היצור

    מיפוי המיומנויות שעליהן יתבסס היצור העתידי

    קרא עוד
    סקר MEOS רבעון 1 2021

    תחזית המעסיקים הצפויה לרבעון הראשון של 2020

    קרא עוד
    לסקרים נוספים >>

    תכנים נוספים

    אל תעבדו בלחפש עבודה

    שלחו קורות חיים ואם אין, השאירו פרטים
    ואנחנו כבר ניקח את זה מכאן

    * שדות חובה
    אל תעבדו בלחפש עבודה

    שלחו קורות חיים ואם אין, השאירו פרטים
    ואנחנו כבר ניקח את זה מכאן

    תחומי העיסוק שמעניינים אותי

    * שדות חובה
    תודה!

    הפרטים התקבלו בהצלחה.
    אנחנו כבר מחפשים את העבודה הבאה שלך
    ונעדכן אותך בהקדם.

    תודה!

    הפרטים התקבלו בהצלחה.
    אנחנו כבר מחפשים את העבודה הבאה שלך
    ונעדכן אותך בהקדם.