דף ראשי » המגזין » דילמות ביציאה לעצמאות
left right
close

דילמות ביציאה לעצמאות

מיקוד ושינוי קריירה

מאת: אורית אבירם, מנהלת Manpower Talent, שירותי ייעוץ למיקוד ושינוי קריירה

 

אולי אתם מכירים את זה. אחרי 10, 15, או 30 שנה במקצוע כשכירים, החלטתם שנמאס. נמאס להיות שכירים ולהיות תלויים במעסיק, או להיות נתונים בתפקיד שאינו מאתגר עוד. לעתים פשוט מגיעים למצב בו נמאס לעסוק באותו תחום שנים רבות ומתפתחת תחושה שהגיע הזמן לשינוי, שהגיע הזמן להיות אדונים לעצמכם ולזמנכם, לעבור לתחום עיסוק חדש ולמנף בדרך אחרת את היכולות, להפוך ליזמים ואולי פשוט להגשים חלום ילדות ישן-חדש.

 

העולם מלא במקרים של מהנדסים שהחליטו לפתוח חנות פרחים, בנקאים שעברו להיות מאמנים אישיים או מנהלי כספים שהחליטו לפתוח משרד יעוץ עצמאי בתחום וכיוב'.

 

גם המגמות בשוק העבודה, שפולט משורותיו עובדים בגילאי 50 ומעלה, מובילות רבים למסלול זה, לפעמים מתוך הכרח לשרוד כלכלית ולאו דווקא ממקום של הגשמת חזון אישי כלשהו. לעתים, המצב בשוק העבודה מוביל עובדים מבוגרים להחליט ולעשות את הצעד רגע לפני שמישהו יביא אותם לכך, לא להיות יותר נתונים לחסדי אחרים ולא להיות נתונים תחת חרב פיטורין ואי וודאות תמידית.

 

לכאורה, יציאה למסלול עצמאי הינה פתרון מתאים לאנשי מקצוע וותיקים, מתוך מחשבה ש"אם במקצוע שלי אני מקבל X , אצא לעצמאות, אעבוד כיועץ לגופים דוגמת הגוף בו אני עובד והנה אני יכול לרכוש לי כמה לקוחות, להכפיל ואולי אפילו לשלש את הפרמיה שלי מעבודתי ומהידע המקצועי שלי".

 

על פניו, הקמת עסק עצמאי, המהווה שינוי כיוון בקריירה או וכניסה לעולם תוכן מקצועי חדש, יכולה להביא עמה רעננות, סיפוק מקצועי ואדרנלין.

 

כביכול הכל נראה נפלא ואופטימי, אולם ישנם גם סיכונים. בעבודתנו כמלווים ויועצים לאנשים השוקלים שינוי קריירה, אנו נתקלים לא פעם באנשים שמשוכנעים שיציאה לעצמאות הינה המהלך הנכון ביותר עבורם. לעתים, הם בבת אחת "שוברים את הכלים", ובצעד שמתברר מאוחר יותר כמעט פזיז, מתפטרים מעבודתם ויוצאים לדרך חדשה, מבלי להסתכל אחורה, מבלי להכין את הקרקע מראש או מבלי שתהיה להם רשת בטחון ליום שאחרי.

 

ההחלטה לצאת לעצמאות חייבת להתקבל אחרי תשומת לב ומחשבה שקולה. מומלץ להסתייע באנשי מקצוע וגם בחברים, בדגש על אנשים שמכירים היטב אותך את התחום אליו תצא. מומלץ להתכונן למהלך זה מראש באמצעות קורסים והכשרות, בניית תכנית עסקית ובחינה מדוקדקת של סביבת התחרות.

 

שאלות שצריכות להישאל לקראת יציאה לעצמאות: 

  1. האם יש לי חזון ברור? האם אני יודע לאן אני רוצה להגיע? מה אני רוצה לבנות? חייבים לדעת לאן רוצים להגיע. צריכים מעין "מפת דרכים" שעל בסיסה יוצאים לדרך.

 

  1. האם זה בוער בעצמותיי? האם באמת יש לי תשוקה לעניין? ללא עניין אישי ומוטיבציה גבוהה, זה פשוט לא יצליח.

 

  1. האם יש לי אופי יזמי? אופי יזמי הוא שילוב של מוטיבציה, דרייב חזק מאוד, אורך רוח וסבלנות, יכולות להתמודד עם כשלונות ולא להתרסק, יכולות שיווק, מכירה, חוצפה ותעוזה.

 

  1. האם יש לי את היכולות המקצועיות הדרושות למיזם? אם לא, מומלץ להתכונן די זמן לפני עשיית הצעד, באמצעות קורסים בשיווק, יזמות, ניהול חשבונות וכיוב'.

 

  1. האם אני יודע לענות לשאלה – למה אני ולא אחר? למה יקנו יעדיפו לרכוש את השירותים שלי ולא של המתחרים ? האם אני יודע לשווק את עצמי או יודע לשכור מישהו שיעשה זאת עבורי?

 

  1. האם אני מוכן למכור את עצמי? האם אני יודע, או מוכן לסיטואציה בה אני צריך למכור את עצמי ללא הרף בפלטפורמות שיווקיות שונות?. כשיוצאים לעצמאות פעילות המכירה העצמית היא מרכזית ומשמעותית. לצד זאת, יש אלמנט של לימוד הפלטפורמות השיווקיות השונות.

 

  1. האם אני בנוי לעבודה לבד? בניית עסק עצמאי לבד לא מתאימה לכל אחד. במקרה כזה ניתן לעשות אחד מהשניים: למצוא שותף, מישהו שביכולותיו משלים את יכולותיך – למשל, אתה איש המקצוע והוא "שר החוץ", מי שמוכר ומשווק את העסק. פתרון אחר יכול להיות יצירת מעין דירקטוריון, מועצה מייעצת שתהיה בנויה מקולגות מפרגנים, לקוחות פוטנציאליים וכיוב', שאיתם ניתן לעשות חשיבה ולקבל משוב על רעיונות ומהלכים.

 

  1. האם יש לי משמעת עצמית או שאני מאלה שדוחים ונמרחים? כשעובדים באופן עצמאי, צריך לדעת לבנות סדר יום, ולעמוד בו. כשאתה עצמאי אין מי שמנהל לך את היום. מה שלא תעשה לא ייקרה.

 

  1. האם אני יכול להרשות לעצמי לרדת ברמת ההכנסה לתקופה ממושכת עד ליצירת הכנסה מספקת מהעסק החדש? חשוב לעשות חשבון ולהכין רשת בטחון כלכלית, כי בעת לחץ כלכלי עלולות להתקבל החלטות שגויות. מרווח נשימה כלכלי הוא הכרחי.

 

  1. האם אני טיפוס של משכורת / הכנסה קבועה, או שאני יכול להסתגל לאי סדירות בכניסת הכספים ולדעת לנהל הוצאותי בהתאם? היציאה לעצמאות כרוכה בסיכון כלכלי, גם אם יש לקוחות והכנסות, לפעמים יש קושי בגבייה, ולפעמים יש חודשים טובים יותר לעומת חדשים חלשים בהכנסות. כדי להסתדר כלכלית צריך להתנהל בצורה מסודרת, לדעת לשים כסף בצד בחודש "טוב" שישמש בחודשים בהם רמת ההכנסות נמוכה יותר. ניהול כספים מתוחכם.

 

אם ענית על כל השאלות שלהלן בחיוב, אז כנראה שיש לך את "זה". עכשיו רק צריך להתחיל לעבוד…

אם לא, בחן מהם האלמנטים החסרים לך, התייעץ עם חברים וקולגות מהתחום, וראה האם כיצד ניתן לגשר על הנושאים הללו.

 

שיהיה בהצלחה!