הַפחֵד וּמשוֹל? - Manpower הַפחֵד וּמשוֹל? - Manpower
דף ראשי » המגזין » הַפחֵד וּמשוֹל?
left right
close

הַפחֵד וּמשוֹל?

מחקר שנערך בקנדה טוען שכדי להצליח כמנהל, מוטב לזרוע פחד בקרב העובדים. האומנם?

כמנהלים, אתם ודאי תוהים מפעם לפעם מהי האסטרטגיה שעליכם לנקוט כדי להפיק את המירב מעובדיכם. האם עמדה קשוחה, סנקציות שליליות וניכור יהיו אפקטיביים, או שדווקא יחס אמפתי וקשוב יגרום לעובדיכם להשתדל יותר – ולפיכך להיות פרודוקטיביים יותר?

 

מנעד האסטרטגיות רחב כמספר המנהלים, ונראה שניהול חכם טמון ביכולת לשלב ביניהן. מחקרים מוכיחים שמנהלים מצליחים משתמשים ביותר מאסטרטגיה אחת, ומתאימים את הגישה להקשר – לאופי המשימה הנדרשת, לעובד הספציפי, ללוחות הזמנים לביצוע, ועוד.

 

מחקר שנערך בשנת 2013 באוניברסיטת בריטיש קולומביה בקנדה בחן מהי ההתנהגות המשפיעה ביותר על קבוצת אנשים שהתבקשו לבצע משימה משותפת. 191 הסטודנטים שהשתתפו במחקר נחלקו לקבוצות קטנות, ותוצאות המחקר הראו כי מי שנחשבו כמשפיעים בכל קבוצה וקבוצה לא היו דווקא הסטודנטים האהודים, אלא אלה "הדומיננטים", שהפעילו כוח ואיומים ועוררו פחד בקרב האחרים. אלה נתפסו כמנהיגים והשפיעו יותר מאחרים על ביצוע המשימה.

 

מתוצאות המחקר הסיקה הפסיכולוגית ד"ר ג'ואי צ'אנג, שעמדה בראש צוות החוקרים, כי בניגוד לדעה הרווחת בקרב פסיכולוגיים תעסוקתיים וחברתיים, שעל פיה מנהיג/מנהל אמור להקרין אנושיות,  "הסיבה שעובדים מצייתים למנהליהם היא הידיעה כי אם לא יעשו כן יהיו לכך משמעות והשלכות על עתידם בעבודה".

 

ואולם, מחקרים שנעשו ב-Manpower לאורך השנים הראו שלטווח הארוך, "דומיננטיות" כאסטרטגיה נועדה לכישלון. מנהיגים הדוגלים בדומיננטיות אולי יצליחו להשיג הצלחות זמניות, אך לאורך זמן התנהלות כזאת תפגע ביכולתם לגייס באופן מלא את הכפופים להם, תנתק אותם מצינורות מידע חשובים, ותגרע מיכולתם ליצור בריתות וקשרים רחבים שיאפשרו להם לקדם אג'נדות חשובות בארגוניהם.

 

אמפתיה וקשב, כמו גם גילויים של רוך ונחמדות, אינם מעידים בהכרח על חולשה או על נחישות פחותה. בעולם העסקי של היום, אומרים מומחי Manpower, ניהול המתבסס על כוחנות והפחדה כבר אינו מתאים. הוא אינו מקדם את המטרות, ובוודאי אינו מועיל בהשגת תוצאות לטווח הארוך. המפתח לניהול טוב, נדמה, הוא בהבעת הערכה הדדית בין העובד למנהל. גם אם אין יחסי חיבה גלויים, כבוד ואהדה מביאים להעצמת העובד, ומקדמים את האינטרס של הארגון.

 

ומתי בכל זאת מתאים לגלות קשיחות? כאמור, קשת האסטרטגיות הניהוליות היא רחבה, ולעתים גישה תכליתית, קרה ומשימתית יכולה להועיל ולקדם את המטרות. מנהל שניחן בתכונות של מנהיג יכול להיות אמפתי ונחמד בזמנים מסוימים ובהקשרים מתאימים, ולגייס גם כוחות דומיננטיים יותר – החלטיות, נחישות, ואפילו הפעלת סנקציות – כשיש בכך צורך.