המדריך לשכר וזכויות

מבולבלים לגבי השכר והזכויות שלכם? המדריך שלנו יעזור לכם להבין מה מגיע לכם, כמה לבקש, ואיך למקסם את ההטבות שלכם. המשיכו לקרוא כדי לוודא שאתם מקבלים את המיטב.

linkdin icontwitter iconfacebook iconemail iconwhatsapp iconemail icon

article image

בשנים האחרונות עולה המודעות לנושאים הקשורים לשכר ותנאי העסקה, הטבות ששוות כסף, איזון בית-עבודה ותרבות ארגונית הפכו לגורמים שנשקלים בכובד ראש כאשר בוחנים תעשיות ומשרות, מתוך הבנה ששכר הבסיס לבדו אינו קובע את הגמול ושביעות הרצון שלכם בתור עובדים.

ובכל זאת, השכר והזכויות הנלוות לו חשובים מאוד וצריך לדעת למקסם אותם, בכל סיטואציה מקצועית ובכל שלב במהלך הקריירה.

כדי שתוכלו לעשות זאת, אספנו עבורכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על השכר החודשי שלכם: כמה לבקש בהגעה למקום חדש או שדרוג במקום העבודה? מה חשוב לדעת על תלוש השכר? מתי כדאי לבקש העלאה?

המשיכו לקרוא כדי לקבל את כל התשובות.

איך יודעים כמה לבקש: כך תדעו להעריך מה אתם שווים

עליכם להיות מודעים לערך שלכם בשוק העבודה. ברגע שתבינו כיצד להעריך את המשכורת שמגיעה לכם, תוכלו לנהל משא ומתן מתוך ביטחון עצמי ולהבטיח שיתגמלו אתכם בצורה הוגנת (ולמעלה מזה), עבור הניסיון והכישורים שלכם.

ישנם שני תרחישים בהקשר זה:

שכר במקום עבודה חדש

תחילת עבודה חדשה מהווה הזדמנות לנהל משא ומתן “מאפס”, ולבקש שכר המשקף את הערך והפוטנציאל שלכם. לפני שתעמידו את הדרישות שלכם, שקלו את הגורמים הבאים:

  • השוואת משכורות – השתמשו בטבלאות שכר, פלטפורמות כמו Glassdoor או LinkedIn, פורומים וכלים נוספים שניתן למצוא ברשת, על מנת להבין את טווח השכר הנהוג בתעשייה שלכם, בהתאם לוותק ולמעמד שצברתם.
  • הערכת דרישות התפקיד – אם התפקיד דורש כישורים ייחודיים או יכולות נדירות בתחום שלכם (או בכלל), כוח המיקוח שלכם גדל.
  • שיקול גודל החברה – לחברות גדולות יש לרוב תקציבים גבוהים יותר עבור משכורות, כולל לעובדים ללא ניסיון, וכך גם לחברות בסקטורים מסוימים.

שכר במקום עבודה קיים

כאשר דנים בשדרוג התנאים בעבודה הנוכחית שלכם, מערך השיקולים פחות “נקי” וכולל גם הישגים ותוצאות שכבר הבאתם לחברה. אלו הדגשים העיקריים:

  • מעקב אחר הישגים – כתבו לעצמכם מקרים בהם תרמתם באופן משמעותי ותחומי אחריות שלקחתם על עצמכם, מאז הפעם האחרונה שקיבלתם העלאה.
  • הכרת מגמות שכר בשוק – הישארו מעודכנים לגבי השכר עבור התפקיד והענף שלכם, כדי לא לפספס הזדמנויות להעלאה ניכרת.
  • מחקר בתוך החברה – באופן דיסקרטי, מקצועי ומכבד, נסו לברר מול עמיתים כמה תוספת קיבלו לאחרונה, או כמה הציעו להם כאשר עברו לתפקיד דומה או מקביל לשלכם.

איך מחשבים ממוצע שכר?

ישנם חישובים שונים לשכר ממוצע. למעשה, הנתונים שמפרסמים המוסד לביטוח לאומי והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אינם זהים, מכיוון שהם מסתמכים על נוסחאות שונות. כמו כן, נתונים אלה כלליים לגבי כל המשק ולא לוקחים בחשבון את הענף, הניסיון וכו’.

יש לנו עצה פשוטה: גיליתם את טווח המשכורות בענף שלכם, עבור עובדים עם ותק דומה לשלכם? הצעד הבא הוא לזהות היכן אתם ממוקמים על הסקאלה הזו. אם אתם מתקשים להחליט עם הכלים עליהם המלצנו – לכו על הממוצע.

מה נחשב שכר גבוה?

בדרך כלל, יש פער גדול בין השכר הממוצע למה שהתעשייה מחשיבה בתור שכר גבוה. איך תדעו עד כמה אתם קרובים לפסגה?

  • השוואת ענפים – חשוב לזכור ששכר גבוה בתעשייה אחת, אינו בהכרח נחשב גבוה בתעשייה אחרת.
  • אחוזון עליון – הימצאות בטווח של 10-20% מהמרוויחים במקצוע שלכם, מעידה בדרך כלל על שכר גבוה.

טיפים למשא ומתן יעיל וממולח: איך להתמקח על שכר?

הבנת הערך שלכם היא רק חצי משימה, כאשר חציה השני הוא לוודא שגם המעסיק יראה את הדברים באותה הצורה. לפעמים, הדרישה הראשונית שלכם נענית, כעדות לביקוש הרב שלכם לתפקיד, אבל במקרים אחרים נדרש משא ומתן כדי לקבל את התנאים שמגיעים לכם.

שליטה באספקט זה משפיעה רבות על מסלול הקריירה והמצב הכספי שלכם, אז כדאי להתכונן. פעם נוספת, בואו נתבונן על שני התרחישים:

מו”מ על שכר במקום עבודה חדש

עד כמה הצלחתם להרשים בהליך המיון לחברה? אם התקבלתם, כנראה שלא מעט, אבל התשובה הסופית תשתקף בהצעת השכר. כמובן, בדרך כלל ארגונים קובעים כמה הם מוכנים לתת מראש ולא בהתאם למועמד/ת, אך הם מגדירים טווח ולא סכום מדויק.

כדי לוודא שאתם מקבלים את המקסימום האפשרי, אתם צריכים לאזן בין התלהבות מקבלת התפקיד לבין אסרטיביות בנוגע לערך שלכם.

יש לנו כמה טיפים:

  • הדגישו את העיקר – בעת המו”מ, הבליטו את הדברים הייחודיים שאתם מביאים איתכם לתפקיד.
  • היו גמישים – השכר שמוצע לכם לא מספק? זכרו שאתם יכולים לכלול בחוזה הטבות אחרות (ששוות כסף) ובונוסים כדי לפצות על כך.

מו”מ על שכר במקום עבודה קיים

בתרחיש הזה, יש לכם יתרון: הערך שלכם הרבה יותר ברור וידוע לחברה. ובכל זאת, כדאי לנקוט בצעדים הבאים כדי להיות בטוחים שאתם והמעסיק “באותו ראש”.

  • תעדו את ההישגים שלכם – ערכו רשימה מפורטת של הצלחות במקום העבודה. אנחנו לא מציעים שתראו את הרשימה לבוס, אבל היא תסייע לכם להגיע אסרטיביים לשיחה החשובה.
  • הכירו מגבלות עסקיות – אם יש לכם אפשרות להבין את התקציב של המחלקה שלכם, תוכלו להתאים את הציפיות שלכם.

עצות כלליות למשא ומתן

  • שמרו על מקצועיות – בכל שלב במו”מ, נהלו שיחה מכבדת וחיובית.
  • הביטו מעבר לשכר – כבר הזכרנו את האפשרות לאזן שכר נמוך עם הטבות אחרות, וכעת אנחנו ממליצים לקחת בחשבון תנאים שלא ניתנים למדידה בכסף. למשל, איזון חיים-עבודה, חברה מובילה בתחום.
  • דעו מתי להתרחק – אם ההצעה אינה עומדת בדרישות המינימום שלכם, היו מוכנים לחפש הזדמנויות אחרות.

אסטרטגיות אפשריות למשא ומתן

  • בקשו יותר ממה שאתם רוצים – התחילו את הדיון עם מספר גבוה יותר, כדי לאפשר מקום לפשרה ולהבטיח שבסופו של דבר תנחתו קרוב יותר למשכורת היעד שלכם.
  • התאזרו בסבלנות – לאחר שאתם מעמידים את התנאים, אפשרו לצד השני לקחת את הזמן. זה יכול לעבוד לטובתכם.
  • היו מוכנים עם חלופות – המעסיק מתקשה לעמוד בדרישות שלכם? אחת האופציות הוא לקבוע מראש העלאה, למשל תוך שישה חודשים אם תעמדו ביעדים מסוימים (או ללא כל תנאי).

מודעות מונעת טעויות: איך לקרוא תלוש שכר ולמה זה חשוב?

תלוש שכר הוא מסמך המופק בכל חודש על ידי מעסיק, המפרט את הרווחים, הניכויים וכל סעיפי השכר של העובד/ת עבור החודש שחלף. יש לציין שעובדים מסוימים מקבלים תלוש שכר בתדירות אחרת, למשל בהתאם להשלמת פרויקטים.

זה חיוני להבין ולבדוק את כל תלושי השכר שלכם, על מנת לוודא שאין טעויות. גם אם לא בזדון, לפעמים שגיאות קורות. אם תבחנו את התלוש החודשי, תוכלו לנהל את הכספים שלכם טוב יותר ולזהות אי-התאמות בשלב מוקדם.

בואו נתחיל עם כמה מונחי מפתח:

מה זה שכר מינימום?

שכר מינימום הוא רף שקובעת המדינה, כך שמעסיקים אינם רשאים לתת שכר נמוך ממנו, כולל בתקופות ניסיון, הכשרה או התלמדות. תשלום נמוך מזה הוא עבירה פלילית. יש שכר מינימום לבני נוער ולבגירים (מעל גיל 18).

נכון ל-2014: שכר המינימום הוא 5,880.02 ש”ח לחודש ו-32.80 ש”ח לשעה.

מה זה שכר בסיס?

בין אם אתם עובדים שעתיים או גלובליים, שכר בסיס הוא זה שאתם מקבלים לפני בונוסים ותוספות אחרות.

מה זה שכר ברוטו?

שכר ברוטו הוא סך המשכורת שלכם, לפני ביצוע ניכויים. זה כולל את שכר הבסיס שלכם, תשלום על שעות נוספות, בונוסים וכו’.

מה זה שכר נטו?

זהו הסכום שאתם באמת לוקחים הביתה לאחר כל הניכויים משכר הברוטו; הפרשות עבור ביטוח לאומי, מס הכנסה, פנסיה, קרן השתלמות (במידה ויש) ועוד. שימו לב: “שכר נטו” ו”שכר בסיס” הם מונחים בעלי משמעות דומה, אך לא זהה.

מה זה שכר גלובלי?

במסגרת חוזה עבודה גלובלי, עובדים מקבלים שכר חודשי קבוע (בסיס, לא כולל בונוסים) ללא קשר למספר שעות העבודה, אם כי ניתן להגדיר טווחים ברורים מבחינת שעות נוספות.

מה זה שכר שעתי?

עובדים שעתיים מתוגמלים על פי שכר לכל שעת עבודה, אשר מוכפל במספר השעות בפועל לחישוב השכר החודשי.

מעבר לשכר הבסיס: ממה מורכב הסכום שנכנס לכם לחשבון?

שעות נוספות, שבתות וחגים

בכל שבוע, אתם צריכים לעבוד 42 שעות, לא כולל הפסקות. כלומר, אם מקום העבודה שלכם פועל חמישה ימים בשבוע, אתם אמורים לעבוד בכל יום שמונה שעות ו-36 דקות, מלבד יום אחד קצר יותר (בדר”כ חמישי) של שבע שעות ו-36 דקות.

כל שעה מעבר לכך נכנסת תחת סעיף “שעות נוספות” ואתם צריכים להיות מתוגמלים על פי חוק: 25% תוספת עבור השעתיים הראשונות, ותוספת של 50% החל מהשעה השלישית, כאשר התוספת היא לשכר הבסיס (לא לברוטו).

ישנה מגבלה: מעסיק יכול לבקש מכם לעבוד עד 12 שעות ביום (כלומר, כמעט 4 נוספות), אך לא יותר מ-16 שעות נוספות בשבוע.

אם מבקשים מכם לעבוד בשבת (עובדים שאינם יהודים יכולים לבחור לקבל את יום המנוחה בשישי, שבת או ראשון) או בחג, כמובן שאתם יכולים לסרב (אלא אם אתם בענפים מסוימים). בחרתם לעבוד? אתם זכאים לתוספת.

  • שכר חודשי – תוספת של 50% מערך השכר היומי.
  • שכר שעתי או יומי – 150% מהשכר הרגיל.

כמו כן, אתם זכאים למנוחת פיצוי ביום חול בהמשך. לא ניתן להמיר את המנוחה בשכר, אלא אם נקבע אחרת בהסכם אישי, בצו הרחבה או בהסכם קיבוצי רלוונטי.

דמי הבראה, חופשה ומחלה

  • הבראה – אחרי שנה במקום עבודה, מתחילים לצבור 418 ש”ח ליום עבודה (במגזר העסקי – 471.4 ש”ח), עבור כמות ימים שתלויה בוותק שלכם, החל מ-5 ימים בשנה הראשונה ועד 10 מהשנה העשרים ומעלה. את התשלום עבור הסכום שהצטבר, מקבלים בכל שנה במועד קבוע, בהתאם למדיניות החברה (בדרך כלל בחודשי הקיץ).
  • חופשה – מספר ימי החופשה שאתם זכאים לקחת נקבע לפי החוק, ועולה ככל שצוברים ותק. כדאי לוודא אם אתם לא זכאים ליותר ימים, מתוקף הסכם אישי או ציבורי, או צו הרחבה. אפשר לפדות ימי חופשה שלא נוצלו רק בסיום יחסי העבודה. אם יוצאים לפחות ל-7 ימים רצופים, ניתן לבקש את תשלום החופשה מראש.
  • מחלה – אתם זכאים ליום וחצי עבור מחלה, לכל חודש עבודה שאתם מסיימים באותו מקום עבודה. כלומר, בכל שנה (במשרה מלאה) צוברים 18 ימי מחלה (עד תקרה של 90 ימים). לא ניתן לפדות ימים שלא נוצלו בכסף. אלא אם נקבע בצו הרחבה, הסכם קיבוצי או אישי, מעסיקים לא משלמים על יום ההיעדרות הראשון, ואז משלמים 50% מהשכר על ימים 2 ו-3 ו-100% החל מהיום הרביעי.

ניכויים מהשכר החודשי

  • ניכויי חובה – מס הכנסה ((לפי מדרגות הכנסה), ביטוח לאומי מס בריאות (עבורם גם המעסיק מפריש)
  • ארגון העובדים – אם אתם משתייכים מתוקף הסכם כלשהו, מנכים מהשכר שלכם דמי חבר/דמי טיפול.
  • תרומות – אם הסכמתם כי ינוכו מהשכר (בכתב).
  • קנס – קנס משמעתי שהוטל על העובד על-פי חוק או הסכם קיבוצי,ועל פיהם בלבד, ולא על-פי חוזה אישי.
  • חוב – ניתן לגבות מהשכר שלכם חוב (עד רבע מהשכר) אם אתם מתחייבים בכתב.
  • מקדמות – שניתנו לכם על חשבון השכר, עד לסכום עבור שכר על 3 חודשי עבודה.
  • פנסיה – מעבר לסכום שהמעסיק מפריש על חשבונו, אתם מפרישים 6% נוספים לקרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים. אתם יכולים לבחור את סוג הביטוח הפנסיוני (קחו בחשבון שעבור ביטוח מנהלים יש תנאים מקדימים).
  • קרן השתלמות – לא כל עובד/ת מקבל/ת קרן השתלמות, שנחשבת להטבה נהדרת בזכות תנאי מס נוחים. המקומות עבודה ומגזרים מסוימים, היא ניתנת כחלק ממדיניות, הסכם קיבוצי או צו הרחבה. אם לא, אתם רשאים לבקש קרן השתלמות בחוזה האישי שלכם. אתם והמעסיק מפרישים (עד 10% מהשכר בסה”כ) בכל חודש, עד לתקרה בגובה 15,712 ש”ח לחודש (נכון לשנת 2024). ניתן להפקיד גם מעל התקרה, אך תהיו מחויבים במס על ההפרש.

על איזה רכיבי שכר מפרישים לפנסיה?

התשלומים לפנסיה מנוכים משכר הבסיס (ברוטו), כלומר מהשכר החודשי (כולל דמי מחלה וחופשה ותשלום על שבתות וחגים), כולל תוספות קבועות (כמו תוספת ותק, תוספת עבור יוקר מחיה, תוספת מקצועית וכו’).

רגע התשלום: מתי מקבלים את הכסף ומה זה הלנת שכר?

  • עובדים חודשיים – זכאים לקבל את השכר החודשי בתחילת החודש העוקב, החל מהיום הראשון בחודש.
  • עובדים שעתיים או יומיים – זכאים לקבל את השכר החל בסיום החצי הראשון של החודש.

לא מקבלים תשלום? אם השכר לא מתקבל עד ליום התשיעי מהמועדים הנ”ל, ניתן לתבוע פיצויים על הלנת שכר מהמעסיק.

הגיע הזמן להשתדרג: איך לבקש העלאת שכר במקום העבודה?

עד כה עזרנו לכם להבין כמה שכר מגיע לכם, כיצד להשיג אותו במשא ומתן וכיצד לקרוא את תלוש השכר ולוודא שהכסף נכנס לחשבון ללא תקלות. מה לגבי השלב שבו אתם מבינים שמגיע לכם יותר?

כבר דיברנו על אסטרטגיות כאשר מגיעים לדיון על כך, אבל כמובן שישנם צעדים מקדימים. ראשית, עליכם לדעת מתי לבקש – בהתאם לצמיחה שלכם במקום העבודה ולביצועי החברה.

הנה כמה טיפים:

  • הצלחה משמעותית – מכירים את הביטוי “להכות את הברזל בעודו חם?”. ובכן, אם בדיוק הצלחתם באופן אישי או הייתם שותפים להצלחה גדולה של החברה, זה זמן טוב לבקש העלאה.
  • פגישה רשמית – אל תבקשו בדרך אגב, בפגישה אקראית במסדרון. קבעו פגישה מסודרת עם המנהל/ת שלכם.
  • הכרת תודה – כאשר אתם מעלים את הבקשה, הראו הערכה להזדמנויות שהיו לכם עד כה בחברה.
  • הכנה לתרחישים – כדאי להבין מראש כיצד תרצו להמשיך, בהתאם לתשובה שתקבלו.

כמה נהוג לבקש העלאת שכר?

כאשר אתה קובעים כמה לבקש, מעבר למדדים שכבר הזכרנו לעיל, כוונו לתוספת שכר הגיונית. בדרך כלל, לא תקבלו יותר מ-10-15 אחוזים מעל השכר הנוכחי שלכם. בשורה התחתונה, הסוד הוא לשקף את הערך שלכם מבלי להגזים.

טבלאות שכר וסיוע: Manpower דואגת לאינטרסים שלכם

ב-Manpower, אנו מחויבים לקדם את הקריירה שלכם. אתם מוזמנים להיעזר בטבלאות השכר המקיפות באתר, וגם להתייעץ איתנו לגבי כל שאלה לקראת ומהלך משא ומתן על שכר.

יתרה מכך, אנחנו מציעים ליווי צמוד של מומחי קריירה מתחילת חיפוש העבודה שלכם, כל הדרך עד לקבלת השכר המבוקש במשרה חדשה. נעניק לכם גישה למשאבים, תמיכה והזדמנויות – כך שתשיגו את התוצאות הטובות ביותר.

שאלות ותשובות על שכר וזכויות

איפה מוצאים נתוני שכר מינימום לפי גיל?

שכר המינימום שונה עבור בגירים ובני נוער – אך לא רק. שכר המינימום גם שונה עבור קבוצות גיל שונות (רק מתחת לגיל 18.

נכון לשנת 2024 שכר מינימום לשעה :

 

שכר מינימום עד גיל 16 23.79 ש”ח
שכר מינימום לגיל 16-17 25.49 ש”ח
שכר מינימום לגיל 17-18 28.21 ש”ח
שכר מינימום מעל גיל 18 32.30 ש”ח

 

תוכלו להתעדכן בנתונים באתר הביטוח הלאומי.

מה זה אשל בתלוש שכר?

אש”ל הם ראשי תיבות של אוכל, שתייה ולינה. כלומר, מדובר בהחזר הוצאות עבור פגישות עבודה, נסיעות עבודה וכו’.

מה זה גילום בתלוש שכר?

הוצאות אשר מגולמות, אינן כפופות למס הכנסה, מכיוון שהן למעשה החזרים עבור נסיעות, ארוחות ועוד.

linkdin icontwitter iconfacebook iconemail iconwhatsapp iconemail icon