המדריך לכתיבת קורות חיים

כתיבת קורות חיים היא משימה מאתגרת. אתם יודעים מי אתם ומה עשיתם, אך קשה לתרגם זאת למסמך רשמי ומקצועי שיבלוט לעין, המדריך הזה יסייע לכם לעשות זאת.

linkdin icontwitter iconfacebook iconemail iconwhatsapp iconemail icon

article image

 

בין אם אתם כותבים לראשונה את קורות החיים שלכם או משפצים אותם, זו אף פעם לא משימה נעימה. זו תחושה קצת מוזרה – מצד אחד אתם יודעים מי אתם ומה עשיתם, ומנגד ודאי מוצאים את זה לא קל לתרגם את זה לפורמט רשמי, שנראה פחות או יותר אותו הדבר אצל כולם.

עם זאת, יש דרך לגרום לקורות החיים שלכם לבלוט, או לכל הפחות להיות מקצועיים ומלוטשים. גם במסמך PDF שקצת נראה כמו רשימה, אפשר לספר סיפור ולפתוח לעצמכם דלתות.

אז איך תכתבו מסמך קורות חיים נכון ומאילו טעויות כדאי להימנע? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת.

החלטה לגבי קורות חיים מתקבלת תוך שניות

על פי סקרים שנערכו, מחצית מהמגייסים מקדישים עד 30 שניות לסינון ראשוני של מסמך קורות חיים. עם הזמן, וההתמקצעות בתפקידם, הם לומדים לסנן בשניות את קורות החיים שלחלוטין אינם רלוונטיים.

תובנה זו מדגישה את החשיבות הקריטית של יצירת קורות חיים, שגם מושכים את תשומת הלב כבר במבט ראשון וגם שומרים עליה מספיק זמן כדי להעביר את הערך שלכם ביעילות.

אתם צריכים להצליח לרתק את הקורא/ת באופן מיידי, להיות ברורים ולהתנסח בצורה רלוונטית לתפקיד הנדון. הסוד הוא להדגיש את הכישורים, החוויות והכישורים המשכנעים ביותר שלכם, במבנה נקי שקל לסרוק ולקלוט במהירות.

מה כן ומה לא? מבנה קורות חיים וחלקי המסמך

לפניכם רשימה של סעיפים נפוצים בקורות חיים. אתם לא מוכרחים לכלול את כולם, ולא בסדר הזה (אם כי הוא בהחלט מקובל). בחרו בהתאם למה שנכון לכם ולתפקיד, בשיקול דעת.

  • כותרת

זו לחיצת היד הדיגיטלית שלכם, ולכן היא אמורה להיות איתנה, בטוחה וישירה. כתבו בראש המסמך כותרת ברורה הכוללת את שמכם המלא, דוא”ל ומספר טלפון. ניתן להוסיף גם פרופיל לינקדאין או קישור לאתר אישי, בתנאי שהם מהוקצעים ורלוונטיים.

אין צורך להכניס לקורות החיים תמונה שלכם (בהנחה שאינכם מגישים מועמדות למשרת דוגמנות). כמו כן, למרות שבישראל מקובל למדי לציין גיל ומצב משפחתי בקורות החיים – לא רק שאין צורך בכך, אלא שסינון מועמדים לפי הקריטריונים הללו אינו חוקי.

  • סיכום מקצועי

אין לנו שום כוונה להלחיץ, אבל החלק הזה קריטי. המטרה: בכמה משפטים עוצמתיים, לבסס את הזהות המקצועית ואת הערך הייחודי שלכם, וכן את סוג אופי התפקיד שאתם מחפשים. נסחו את הסיכום באופן מקצועי אך לא רובוטי, ונסו לבטא מדוע אתם מתאימים למשרה.

  • ניסיון תעסוקתי

תיאור הניסיון שלכם הוא “בטן” המסמך. אם אתם מחפשים עבודה ראשונה ויש בעברכם מעט (אם בכלל) משרות – אל דאגה. במצב כזה, הפוקוס עובר להיבטים אחרים כמו צבא, השכלה וכישורים. כמו כן, אם התנסיתם בהתמחויות ללא שכר אתם יכולים לספר עליהם. הניסיון שלכם מורכב רק מעבודות זמניות? רשמו אותן, והשתדלו למצות מהן הישגים ודוגמאות שבכל זאת ניתן להפיק מהן תובנות בתחום המדובר.

אם כבר צברתם ניסיון בתחום, זה אומר שישנן משרות רלבנטיות שאתם יכולים לציין. רשמו אותן בסדר כרונולוגי הפוך.

נסו לנקוט בגוף ראשון (אני) במקום שבו ברצונכם להבליט את תרומתכם. בניסיון התעסוקתי, למשל, כתבו את שם מקום העבודה ותיאורו בגוף שלישי, ואת תיאור תפקידכם בגוף ראשון. כדאי לשלב מילים כמו: יזמתי, הובלתי, ניהלתי, תיכננתי וכו’.

התמקדות בהישגים ולא רק בחובות. במידת האפשר, כמתו את ההישגים הללו עם מספרים. נתונים מדידים לא רק מוסיפים אמינות, אלא גם מספקים קנה מידה ברור להשפעה שלכם.

עבדתם חודשיים בחברה כלשהי, הגעתם (או שהמנהל/ת הגיע/ה) למסקנה שזה לא זה ועברתם הלאה? התחלתם לעבוד בסטארט-אפ וזמן קצר לאחר מכן הוא נסגר? החלפתם עובדת בחופשת לידה? בכל המקרים הללו לא בטוח ששווה לציין את המשרה קצרת המועד בקורות החיים. מנהלים מחפשים יציבות ואדם שקופץ ממקום למקום מצטייר בעיניהם כלא יציב. כתבו את התפקיד רק אם הוא משמעותי לתפקיד אליו אתם מתראיינים (למדתם בו רבות, עבדתם בחברה בולטת) – וגם אז ציינו “בזהירות” את סיבת העזיבה.

  • השכלה

מה עליכם לכלול בקורות החיים מבחינת השכלה? מן הסתם, את המעסיקים הפוטנציאליים שלכם לא מעניין הציור שקיבלתם ב”בעברית” בכיתה ג’.

אם דרישות המשרה כוללות תואר או תעודה מסוימים, כמובן שחובה לציין אותם. מעבר לזה, השתדלו לשמור על עיקרון הרלוונטיות. בתחילת הדרך, לפעמים הגיוני עדיין לכתוב ממוצע בגרויות וציון פסיכומטרי. בהמשך אלה מאבדים משמעות, בעוד קורסים והסמכות בתחום נעשים אקטואליים.

בכל מקרה, כמו את הניסיון התעסוקתי, גם את החלק הזה כתבו על פי סדר כרונולוגי ומסודר.

  • כישורים

קיימות שתי אפשרויות בנוגע לכישורים ומיומנויות – הראשונה היא לפזרם לאורך קורות החיים בצורה טבעית, והשנייה לציין אותם במרוכז לקראת הסוף (בפורמטים מסוימים, הם מופיעים בצד). זה המקום להזכיר מיומנויות טכניות רלוונטיות, מיומנויות רכות (שלא קשורות לענף ספציפי אלא ניתן להשתמש בהן בעבודות שונות) ושפות (היו כנים לגבי הרמה שלכם).

  • שונות

בהתאם לתחום בו אתם מגישים מועמדות, ישנה אפשרות (ממש לא חובה) להוסיף קטעים כמו פרויקטים שעשיתם, עבודה התנדבותית או פרסים.

אמנם זה עשוי להיות מפתה לכלול תכונות או תחביבים אישיים, אבל בדרך כלל אין שום צורך. לא תאמינו כמה אנשים מעידים על עצמם את אותם הדברים בקורות החיים. מחמאות אישיות כגון פרפקציוניסט ובעל יחסי אנוש טובים, הן סוג של ״רעש לבן״ לקוראי קורות החיים – וזה במקרה הטוב.

או שמתעלמים מהן או שהן מורידות את הסיכוי שיזמנו אתכם לראיון עבודה (מחשש לחוסר מודעות עצמית). בקורות החיים ציינו את ה”קבלות״ – את מה שעשיתם ולא את מה שאתם חושבים על עצמכם.

כנות, התאמה וסדר: עקרונות שצריכים ללוות אתכם בכתיבת קורות חיים

הקפידו על סדר וארגון – הקפידו על נראות ברורה ומסודרת. למרות הפיתוי, בחרו בפונט אחד ויחיד (בסוג ובגודל) והשתמשו בו לאורך כל המסמך. הקפידו על יישור הטקסט לימין ועל מרווחים זהים בין השורות. בנוסף אנו ממליצים לשלוח את קורות החיים בפורמט PDF בלבד.

אל תכתבו קורות חיים ארוכים מדי – ההמלצה היא שקורות החיים לא יהיו יותר ארוכים מעמוד אחד, אך לא תמיד זה אפשרי, במיוחד אם מאחוריכם כבר קריירה ענפה. אם אתם לא מצליחים לצמצם את המסמך לעמוד אחד, נסו לצמצם היכן שניתן, לדוגמה אל תכללו מקומות בהם עבדתם מעט זמן או לפני זמן רב.

התאימו את קורות החיים לתפקיד – הכינו מספר קורות חיים אשר יהיו ממוקדים בניסיון שלכם בהתאם לתפקידים השונים אליהם מוגשת המועמדות. לדוגמה, אם אתם מנסים להתקבל למשרות בתחומים שונים (שבשניהם יש לכם ניסיון) או למשרות באותו תחום אך בעלות דרישות שונות, בצעו התאמות.

השתמשו במילות מפתח – אנחנו חיים בעידן דיגיטלי. כבר עכשיו (וכנראה שיותר בעתיד) יש מקרים בהם הקורא הראשון של קורות החיים שלכם אינו אדם, אלא מחשב. ישנן מערכות אוטומטיות שסורקות את המסמכים על מנת לבצע סינון ראשוני. זה אומר שכדאי לכלול (בצורה טבעית ולא מוגזמת) מילים שהופיעו בתיאור המשרה.

אל תסלפו עובדות – המראיין כנראה יבדוק את הדברים, יעבור על פוסטים שלכם ברשתות החברתיות וישוחח גם עם ממליצים, זה דבר נהוג ומקובל. אל תסתכנו, האמת תמיד מתגלה בסופו שלדבר, ואתם לא יודעים איפה זה יתפוס אתכם.

חשוב להקפיד על הגהה – שגיאות כתיב יזיקו קשות לסיכוי שמישהו בכלל ימשיך לקרוא את קורות החיים שלכם, לאחר שאלו זוהו על ידו. סביר להניח שאתם יודעים שכותבים “משרה” ולא “מסרה”, “תפקיד” ולא “טפקיד”, אבל “טייפו” (שגיאת הקלדה) או שיכול אותיות הם דברים נפוצים. גם את ההבדל בין “הם” ו”הן” מפספסים רבים. שימו לב לטעויות אלה – הן לכאורה קטנות אך עלולות להזיק לכם מאוד.

הכנת קורות חיים – דגשים אחרונים

  • אם שמירה על דיסקרטיות חשובה לכם, יש לציין זאת.
  • אם יש לכם ממליצים, שקלו להוסיף “המלצות יימסרו לפי דרישה”.
  • לפני שלחצתם “שלח”, כדאי לתת לאדם נוסף לקרוא את המסמך.
  • מומלץ לצרף לקורות החיים מכתב מקדים, המנוסח בנימה אישית וכולל פרטים נוספים שאין להם מקום בקורות החיים.

צריכים עזרה? ייעוץ לכתיבת קורות חיים

לסיום, חשוב לזכור שכתיבת קורות החיים אינה משימה חד פעמית. כותבים קורות חיים בתחילת הדרך, ואז יש לעדכן אותם בכל פעם שמחפשים עבודה. באופן כללי, כדאי לשמור על המסמך מעודכן, כך שיידרשו שינויים קטנים בלבד לפני השליחה. מי יודע איזו הזדמנות תיפול בחלקכם ומתי?

המשימה מרתיעה אתכם? כפי שאמרנו בפתיחה, זה מובן. באופן לא ברור, רבים מאיתנו מתקשים לדבר דווקא על עצמנו, ואחרים נוטים להרחיב יותר מדי. התעדכנו בכלי לכתיבת קורות החיים  באתר -Manpower כיצד לעשות זאת בצורה הטובה ביותר.

בקורות החיים אתם לא רק מספרים על העבר, אתם סוללים את הדרך לעתיד שלכם. זה הצעד הראשון במסע שמוביל מפוטנציאל למציאות, ממעומדים – לעובדים. בהצלחה!

linkdin icontwitter iconfacebook iconemail iconwhatsapp iconemail icon