הכנה לראיונות: מה מחפשים המנהלים בעובדים חדשים?

על מנת להציג את עצמכם בצורה הטובה ביותר בראיונות עבודה, עליכם להיות מודעים לציפיות ולדרישות של המראיינים. כיצד בוחנים את המפגש דווקא מהעיניים הנגדיות? הנה כמה עצות שיכולות לסייע

linkdin icontwitter iconfacebook iconemail iconwhatsapp iconemail icon

article image

חשוב להגיע מוכנים לכל ראיון עבודה, כפי שאנחנו בטוחים שאתם כבר יודעים. אתם מתכננים מה אתם רוצים להגיד, איך תציגו את עצמכם ועל מה תשימו את הדגש, אבל לפעמים כל ההכנה מתפוגגת ברגע שמתיישבים על הכיסא.

פעמים רבות, זה קורה מכיוון שאתם לא מבינים עד תום מה האדם שיושב מולכם מחפש. 

מראיינים יודעים איזה סוגי עובדים הם מחפשים ואילו ותכונות חשובות להם, מקווים לשמוע דברים מסוימים ומעדיפים לא לשמוע אחרים. כמו כן, ציפיות אלה עשויות להשתנות בהתאם לתחום העיסוק.

אם רק הייתם יודעים לקרוא מחשבות, אולי היה לכם קל יותר לענות. עד שזה יתאפשר, נעזור להיכנס קצת לראש של המנהלים ולהגיע מוכנים ומאורגנים לריאיון העבודה הבא.

חשיבותה של התאמה

מבחינת מגייסים ומנהלים, למצוא עובדים זה כמו להרכיב פאזל, ולכן ברור להם בדיוק מה הם מחפשים. צוות עובדים הוא סוג של משפחה, וצריך לבדוק את ההתאמה של כל עובד ועובדת חדשים שמצטרפים. למנהלים חשוב לוודא שהם בוחרים באדם שמביא תוספת ערך, מאפשר סינרגיה טובה והאנרגיות שלו מתאימות לצוות ולארגון. 

בגלל שהתאמה כל כך חשובה, בנוסף לניסיון המקצועי מראיינים נוטים להתמקד בתכונות האישיות. הם מנסים להבין את רמת המוטיבציה של המועמדים, מה מניע אותם ומה נותן להם סיפוק. הם משתדלים לקרוא בין השורות ולהבין אם ישנן תכונות האופי המתאימות. 

מה בוחנים במהלך ראיונות?

מעל הכל, מראיינים רבים רוצים לבדוק את החיוניות והאנרגיה, את יכולת התקשורת הבינאישית והאינטליגנציה הרגשית של האדם שמולם. כדאי שתהיה כימיה בין הצדדים.

מלבד זאת, מנהלים מצפים לזהות הפגנה של מוסר עבודה וחריצות. אלה דברים שאפשר להדגים עם דוגמאות מהתנהלות בעבר, בין אם במקומות עבודה קודמים, בצבא, בתיכון או באוניברסיטה.

אפילו אם אתם מגיעים ללא ניסיון קודם באף עבודה, יש לכם דוגמאות לתת ממסגרות אחרות. הדוגמאות שתספקו תלמדנה את המראיין/ת שלכם על תחומי העניין שלכם, כאשר המטרה היא להוכיח שאתם באים לעבוד ולא לעבודה. 

בנוסף, יבחנו אתכם על פי מידת הלויאליות שלכם. בעיקר אם צברתם יחסית הרבה ניסיון, אפשר לראות לפי דרך הדיבור שלכם כמה התחברתם למקומות קודמים – וזה מצביע הרבה פעמים על רצון לתרום וראש גדול.

באופן כללי, כל מראיין או מראיינת שואפים למצוא עובדים בעלי מוטיבציה, שאפתנות, סקרנות, חדות, תפיסה מהירה ויכולת למידה.

הבדלים בין תחומים שונים

בכל תחומי העיסוק, או לפחות במרביתם, המגייסים מחפשים את אותן התכונות. עם זאת, סדר החשיבות בהחלט עשוי להשתנות על פי אופי המשרה. לדוגמה, אצל כלכלנים לא מתפשרים על חדות, סקרנות ויכולת למידה ואצל אחראי גבייה חשובות יותר תכונות כמו מוסר עבודה ותקשורת בינאישית.

חשבו למשל על עבודה של מפתח תוכנה לעומת עבודה במכירות. בשני המקרים יצפו מכם לתכונות כמו יכולת להשתלב במהירות ויצירתיות. בניגוד לזה, אם אתם עובדים מול המחשב (למשל מפתחי תוכנה), כמובן שהיצירתיות תבוא לפני יכולת תקשורת בסדר העדיפויות. מנגד, אם הגדרת המשרה היא למכור מוצר כלשהו, תצטרכו מן הסתם להיות יצירתיים, אבל מעל הכל חשוב שתדעו לתקשר עם הלקוחות

נניח שמגיעים אלייך לריאיון מישהו בלי ניסיון בכלל ומישהו עם ניסיון – האם כמנהלת תחפשי תכונות שונות אצל כל אחד מהם?

לסיום, מספר טיפים משמעותיים

לכל ראיון, הגיעו מוכנים עם ידע על החברה בה אתם מתראיינים. למשל, אם מתפרסמים נתונים על החברה, תקראו ותבינו מה היא עושה ומה המגמות בשוק. 

מעבר לכך, הכינו את ‘נאום 60 השניות’ על עצמכם, כדי שלא תהיו מובכים כשישאלו עליכם. קחו את הנאום למקומות מעניינים וספרו משהו אישי, תחום עניין, ניסיון בחיים, תחביב כלשהו – ככה תייצרו עניין בשיחה.

אל תשכחו שכל מנהל/ת מגיע/ה מרקע אחר, כך שכל ריאיון הוא שונה ומה שלא עבד עם מנהל אחד יכול לעבוד עם אחרת. אז בפעם הבאה שאתם מגיעים לראיון, נסו להבין מה האדם מולכם מחפש ונסו לשדר את המסרים הנכונים. שיהיה בהצלחה!

linkdin icontwitter iconfacebook iconemail iconwhatsapp iconemail icon