המדריך לראיון עבודה

רוב האנשים חווים ראיון עבודה כחוויה מלחיצה, גם אם יש להם ניסיון. המפתח הוא הכנה נכונה וביטחון עצמי. כך תוכלו להוכיח שאתם המועמדים הטובים ביותר ולהשאיר רושם חיובי.

linkdin icontwitter iconfacebook iconemail iconwhatsapp iconemail icon

article image

 

עבור מרבית האנשים, ראיון עבודה הוא חוויה מלחיצה. זה נכון שככל שעוברים אותה יותר פעמים מתרגלים מעט, יודעים למה לצפות, ובכל זאת – המפגש עם אדם לא מוכר שעומד, שעומד לשפוט אתכם ולהשפיע על גורלכם בתוך דקות – אינו פשוט.

המפתח הוא הכנה. ככל שתגיעו יותר בטוחים בעצמכם, מהסיבות הנכונות ולא סתם כי אתם כאלה (לא שזה מזיק, ממש לא), ראיונות ירגישו לכם פחות כמו מכשולים ויותר כמו מקפצות.

בדיוק בשביל זה אנחנו כאן, על מנת לוודא שתשאירו את הרושם הכי חיובי ואמיתי ותוכיחו שאתם המועמדים הטובים ביותר.

טיפים כלליים להכנה מקיפה

סיימתם ללמוד ועדיין מדברים איתכם על שיעורי בית? בשלב זה של החיים, אתם ודאי יודעים שתמיד כדאי להמשיך ללמוד ולהתפתח. ראיון העבודה מתחיל הרבה לפני שנכנסים לחדר הישיבות. המשימה הראשונה שלכם היא להפוך למומחים בשלושה נושאים מרכזיים: התפקיד, החברה, והכי חשוב – עצמכם.

  • למידה והבנה של התפקיד אליו אתם מתראיינים – פענחו את התפקיד: צללו עמוק לתוך תיאור התפקיד, כדי להבין לא רק את האחריות אלא את הכישורים והאיכויות הבסיסיות שהארגון מחפש.
  • הכרת הארגון אליו אתם מגיעים – מומלצת כניסה לאתר האינטרנט של החברה, או אם אתם מכירים מישהו מהארגון נסו דרכו ללמוד על מאפייני ה-DNA הארגוני ועל ההיסטוריה של הארגון.
  • דע/י את עצמך – הכינו תשובות לשאלות שעלולות להיות קשות למענה, כגון מהן החולשות והחזקות שלכם. מהם האתגרים הניהוליים שהתמודדת מולם, הכישלונות שחוויתם, דרכי התמודדות עם משברים, והתנהלות מול סירוב וחוסר הסכמה מקצועית (הרחבה לגבי שאלות קשות בהמשך).
  • לראיונות שבהם נדרשת התמחות מקצועית – רעננו את הידע שאתם צריכים להפגין במסגרת התפקיד המיועד.
  • נראות – בחרו לבוש ייצוגי והולם למעמד הריאיון, הקפידו על היגיינה, ותרגלו צורת ישיבה מכבדת (לא קפוצה אבל לא משוחררת לגמרי).
  • זמן הגעה לראיון – ודאו שיש לכם פרטי הכתובת המדויקים, בניין, כניסה וכו’. יש להגיע לא יותר מ-10-15 דקות לפני תחילת הריאיון. אם מסיבה בלתי צפויה אתם מתעכבים, עדכנו מבעוד מועד את המראיין/ת.

הכנה מקיפה תסייע לכם להגיע בטוחים בעצמכם, מיושרים עם ערכי החברה ומוכנים להציג את ה”אני” הטוב ביותר שלכם.

רגע האמת: התנהלות במהלך ראיון עבודה

ברגע שנכנסים לחדר הראיונות, הגיע הרגע שלכם לזרוח. התחילו חזק עם לחיצת יד מקצועית, לא רפויה אבל גם לא חזקה מדי, ושמרו על קשר עין המשדר ביטחון וכבוד.

בשלב ההצגה העצמית, היו מפוקסים והשתמשו בכרונולוגיה בכדי לא ללכת לאיבוד. הציגו את שמכם, מקום המגורים, השכלה/הכשרה בקצרה. בנו מראש מונולוג (לא יותר משתי דקות) המתאר את עיקרי הניסיון, ההתמחויות והידע אותו אתם מביאים, ניסיון ניהולי, פרוייקט מיוחד וכדומה.

המטרה היא להדגיש את הכישורים שלכם, את יכולת ההסתגלות למקומות חדשים ואת ההתאמה שלכם לתפקיד ולתרבות החברה. בנו את התשובות בצורה שמשקפת את הערך שתביאו למשרה.

זכרו, ראיון עבודה הוא שיחה דו כיוונית. הקשיבו בתשומת לב ואל תקטעו, אך הביעו עניין במחוות (לא מוגזמות) ואל תתביישו לענות באריכות.

בסופו של יום כולנו בני אדם. נסו לזכור שאין סיבה להיות נבוכים, והשתדלו ליצור קשר בינאישי שיעזור לכם להותיר חותם.

למה אתם ולא אחרים ?

במסגרת השאלות שתישאלו והבמה המוגבלת שתקבלו להרחיב, יהיה עליכם לבנות נרטיב שמעניין את המראיין/ת ומבליט אתכם ביחס למועמדים אחרים.

הדגישו מקרים ספציפיים שבהם הלכתם מעל ומעבר, והפגנתם לא רק מיומנות, אלא תשוקה ויצירתיות בעבודה שלכם. שתפו כיצד אימצתם אתגרים כהזדמנויות לצמיחה. הציגו את הדחף והמחויבות שלכם להשפיע בצורה משמעותית.

תנו למראיין/ת לראות אתכם לא רק כעובדים טובים, אלא כחברי צוות שמהר מאוד יהפכו לחלק בלתי נפרד.

ברשימה הבאה תוכלו להשתמש, כדי לתאר את התכונות האישיות והיכולות בהן ניחנתם ויכולות להתאים לתפקיד המוצע. בחרו את אלו המתאימות ביותר לאופי שלכם ולאופי התפקיד. הימנעו משימוש יתר, קל מאוד להצטייר כלא אמינים שמגזימים.

  • חיבור בין אסטרטגיה לטקטיקה – לתרגם אסטרטגיה לפעולות, לתוכנית עבודה, לכדי יישום.
  • חריצות, דיוק, מחויבות, התמדה, נכונות לעבודה בשעות לא שגרתיות.
  • תכנון, בקרה, כלים ושיטות לשיפור תהליכים תוך הטמעת טרנספורמציה דיגיטלית.
  • סקרנות, יכולת להתעמק בפרטים, לדייק, לסגור מעגל טיפול, ניהל שגרות עבודה.
  • שילוב של כישורים ומיומנויות בין אישיותיות ומקצועיות.
  • ניסיון ויכולת לנהל מו”מ, חוזים והתקשרויות ברמה הגלובאלית והלוקאלית.
  • יכולת לנתח נתונים והסקת מסקנות, יכולת לנתח תהליכים מקצה לקצה.
  • ראיה מערכתית רחבה, הבנה והיכרות מעמיקה את הסביבה הארגונית.
  • יכולת לתקשר עם שונות של אנשים/דרגים. כל פונקציה דורשת סוג תקשורת אחר.
  • הבנה של פוליטיקה פנים ארגונית, לדעת לנהל דיאלוג בהתאמה עם כל פונקציה בארגון הוא תנאי הכרחי
  • לקידום תהליכים וקידום אישי.
  • עבודת צוות וניהול מטריציוני – יכולת להניע ממשקים שונים בארגון שאינם בכפיפות אליכם.
  • יכולת עבודה בסביבה דינאמית משתנה, סביבה מרובת ממשקים, בתנאי לחץ, עומס ואינטנסיביות.
  • הסתגלות מהירה לשינויים פנים וחוץ ארגוניים, למידה מתמדת של פיתוחים טכנולוגים וחדשנות.

לצאת מאזור הנוחות: מענה על שאלות קשות בראיון העבודה

אפילו המועמדים המוכנים ביותר יכולים להתערער קצת משאלות מסוימות. כדי להרגיש בנוח ככל הניתן, כדאי להכיר את השאלות הנפוצות ולתרגל מענה עליהם. זכרו שהשאלות לא נועדו להכשיל אתכם, אלא לחשוף תובנות עמוקות יותר לגבי המודעות העצמית ויכולת פתרון הבעיות שלכם.

גם שאלה אחת, שלא נענתה בצורה מספקת, יכולה לשנות הכל. כך אנו ממליצים להשיב באופן אפקטיבי על השאלות הקשות ולהשאיר את הרושם הנכון:

  • מה החולשות שלך?

אין קלישאה גדולה יותר מהתשובה “פרפקציוניזם” לשאלה זו. הימנעו ממנה ומכל הגישה המוכרת של אמירת משהו טוב שמוסווה כדבר רע. המראיינים קולטים זאת היטב. במקום זאת, ספרו על חולשה אמיתית – אך כזאת שלא תפגע בתפקודכם במשרה אליה אתם מגישים מועמדות. חשוב שתדברו על אתגרים שחוויתם בתפקידיכם הקודמים וכיצד התגברתם עליהם או על מיומנויות שאתם שואפים לחזק בתפקיד הבא.

  • למה עזבת את התפקיד הקודם?

הימנעו מלדבר רעות על מקום העבודה הקודם – על כמה לא היה לכם טוב שם וכמה שהבוס היה רע. המראיין לוקח בחשבון שהעובדה שלא הסתדרתם איתו אינה בהכרח אשמתו אלא אולי אשמתכם. ניתן לענות שחיפשתם דבר אחר, חדש, כזה שיאתגר אתכם וירחיב עוד יותר את הידע שלכם. לגיטימי גם לומר שהרגשתם שהגעתם לתקרת זכוכית מבחינת יכולת הקידום או שחיפשתם מקום עבודה יציב יותר.

  • למה שנבחר דווקא אותך לתפקיד?

אל תשתמשו בגרסאות של “כי אני המועמד/ת הכי טוב/ה”. אתם יכולים לתת תשובה כנה וצנועה, ולציין שאתם לא משווים את עצמכם לאחרים אך מאמינים שכישוריכם, התשוקה שלכם לתפקיד והמוטיבציה עמה אתם באים מייצרת יתרון.

  • האם את/ה מחפש/ת עבודה לטווח ארוך?

בהנחה שלא מדובר במשרה זמנית, לא כדאי לענות “לא”, “לאו דווקא” או “נראה”. מעסיקים מחפשים יציבות, כלומר עובד/ת שהם יכולים להניח שיישאר/תישאר איתם למשך תקופה. הדגישו שאתם מחפשים עבודה להישאר בה, להתפתח בה ולצמוח בה, כזו שתנצל היטב את כישוריכם ותאפשר לכם להביא את יכולותיכם לידי ביטוי.

  • ספר/י לנו על עצמך…

אל תאמרו בעל פה את מה שכבר כתוב בקורות החיים שלכם. המראיין/ת כבר קרא/ה את זה. הכינו תשובה קצרה וקולעת שמתמצתת אתכם בצורה הטובה ביותר. בנוסף, ספרו על הצלחתכם בתפקידים הקודמים שמילאתם, על מה שמעניין אתכם בתפקיד אליו אתם מועמדים וכל מה שנראה לכם כנותן ערך מוסף להיכרות אתכם.

  • למה את/ה לא עובד/ת כבר הרבה זמן?

מומלץ לא להגיד שזה מכיוון שאתם לא מצליחים למצוא עבודה מזה זמן רב או שרק עכשיו, לאחר תקופה ארוכה, התחלתם לחפש “כי ההורים לוחצים” או מסיבה דומה. אם פוטרתם, הסבירו בכנות מדוע (כמובן שצמצומים או שינוי ארגוני נשמע טוב יותר מ”לא הסתדרתי עם הבוס”) ונסו לדבוק במסגרת חיובית שתאיר אתכם באור טוב.

  • והכי חשוב…איך עונים על השאלה “האם יש לך שאלות נוספות”?

אל תענו שלא. תמיד ענו שכן ושאלו שאלות על החברה אותן הכנתם מראש: התאמת הציפיות שלכם לתפקיד, חידוד ציפיות המנהלים מכם, נהלי עבודה, שעות עבודה וכדומה. כך מקבל/ת המראיין/ת את הרושם שהשקעתם מאמץ במחקר על החברה ושאתם באמת מעוניינים לעבוד בה – ולא שהגעתם לעוד ראיון עבודה מני מי יודע כמה

תורכם להוביל: מה כדאי לשאול במהלך ראיון עבודה?

הכנו לכם דוגמאות לשאלות מומלצות ולכאלה שאינן. אין צורך לשאול את כולן, מומלץ לבחור אחת או שתיים שחשובות לכם במיוחד.

  • התעניינו אודות הצוות ודרכי פעולתו – במידה שהדבר לא הובהר במהלך היראיון, זו ההזדמנות לשאול כיצד בנוי הצוות בו תעבדו אם תתקבלו לתפקיד. כמה אנשים הוא כולל? מהי ההיררכיה בין חברי הצוות ולמי תהיו כפופים? ייתכן למשל, שמלבד מנהל מחלקה יש גם ראש צוות, כך שלמעשה יהיו לכם שני מנהלים.
  • שאלו איך נראה יום העבודה – כך תוכלו להבין מה הלך הרוח במקום העבודה ואם הוא מתאים לכם. האם העבודה סוליסטית או משותפת? האם רוב היום מורכב מפגישות או מעבודה מול המחשב? האם כל יום מתחיל בישיבת צוות? כמה ועם אילו ממשקים תעבדו? האם רק עם חברים מהצוות או מול עוד גורמים בארגון?
  • בררו מה חשוב למנהל/ת ברמה האישית – חשוב לבצע תיאום ציפיות עם המנהל/ת הישיר/ה. אם באתם לראיון ראשוני, יתכן והוא או היא לא יהיו נוכחים בראיון עצמו, אך חשוב שתגלו התעניינות. איזה סוג עובדים המנהל/ת מחפש/ת ושואף/ת לגייס? מה חשוב לו/ה בעובד ומה פחות? עם זאת, אל תשאלו שאלות אישיות על מנהלים.
  • התעניינו בסגנון העבודה של הארגון – שאלה שפעם כמעט ולא הייתה קיימת, והיום היא כמעט סטנדרטית. האם הארגון עובד במודל היברידי? במידה שכן – כמה ימים בשבוע? האם ניתן לבחור את ימי העבודה מהבית או שהם מוכתבים מראש? האם החברה מציעה קורסים והכשרות? האם ישנן אפשרויות קידום?
  • שאלו האם יש דברים שחשוב למראיין לספר על הארגון – שאלה המסובבת את המיקרופון בחזרה אל המראיין/ת ומאפשרת לו/ה לומר את מה שלדעתו/ה חשוב לציין בנוגע לארגון, התרבות הארגונית וה- DNA הארגוני.
  • אל תשאלו שאלות “גוגל” – הימנעו משאלות שאת תשובתן ניתן למצוא בקלות ברשת, ושעצם העלתן מעידה על כך שלא עשיתם עבודת הכנה לראיון. מה תחום העיסוק של החברה? מי המנכ”ל שלה? האם היא פרטית או בורסאית? – כל אלו שאלות שאתם אמורים למצוא את התשובה עליהן בקלות.
  • שאלו בחכמה על אפשרויות הקידום העתידיות בחברה – לכאורה, זו שאלה המעידה על שאפתנות ורצון להתקדם. בפועל, היא עלולה להעביר את המסר שעוד לא התקבלתם לתפקיד ואתם כבר מעוניינים לפזול אל התפקיד הבא שלכם, ומרמזת שאתם חסרי סבלנות להתפתחות הטבעית של תהליך בניית הקריירה. ניתן לשאול בעדינות מה מסלולי הקידום הנהוגים בחברה, ולהבהיר שאתם רואים את הארגון כמקום עבודה קבוע שתשמחו להתקדם בו בבוא היום.
  • אל תתמקדו בהבנת הטבות הרווחה בארגון – זה לא השלב לשאול אם יש סבסוד לארוחות צהרים ובאיזה סכום. השאירו זאת לראיונות המתקדמים יותר, יחד עם השאלות על בונוסים למשכורת, מספר ימי החופש, מספר ימי המחלה, טיולי חברה, או האפשרות להבאת בעלי חיים למשרד. ראיון ראשון אמור להתמקד באופי התפקיד, לא בהטבות המגיעות עמו.
  • הקפידו לא לשאול שאלות סגורות – תמיד עדיף לשאול שאלות פתוחות. שאילת שאלות שהתשובות שניתן לענות עליהן מסתכמות ב”כן” או “לא” מעידה על חוסר עומק ולא מסייעת למראיין/ת, המנסה לתהות על קנקנכם.

ראיון עבודה בזום: דגשים לעידן הדיגיטלי

כיום, לעיתים ראיונות מתקיימים בשיחות וידאו. אלה בהחלט היו נפוצים יותר בתקופת הקורונה, אך עדיין קיימים. הנה כמה טיפים:

  • עניינים טכניים – ודאו שחיבור האינטרנט יציב, שהתאורה מתאימה ושהמיקרופון והמצלמה תקינים.
  • מראה מקצועי – התלבשו בצורה מקצועית מכף רגל ועד ראש, כאילו אתם בראיון פרונטלי.
  • מעורבות – השתמשו בשפת גוף חיובית ושמרו על קשר עין עם המצלמה כדי לשדר עניין וביטחון, אפילו דרך המסך.
  • סביבה – בחרו סביבה שקטה עם רקע ניטרלי, כדי למזער הסחות דעת ולמקד את תשומת הלב שלכם במראיין/ת, ולהיפך.

אפשר לנשום: פולו אפ אחרי ראיון עבודה

חשוב להבין שתהליכי גיוס לוקחים זמן ממושך וייתכן שתשובות יינתנו רק בסיום התהליך.

בסיום הריאיון, בקשו מהמראיין/ת לשתף אתכם בלוחות הזמנים להמשך, והאם ניתן לקבל איש קשר איתו תוכלו לברר מעת לעת (במידה ונשלחתם ע”י חברת השמה, איש הקשר יהיה מטעמה). הימנעו מלהתקשר כל מספר ימים לוודא סטאטוס ובטח לא להביע כעס על הארגון, במידה והחליט שלא להתקדם אתכם.

קיבלתם תשובה שלילית אחרי ראיון עבודה – איך מתגברים על ההלם הראשוני?

שיחת הטלפון או המייל שבה מודיעים לכם על כך שלא התקבלתם אינה נעימה. זהו בדיוק הרגע שהתקווה מתחלפת באכזבה, ועתה עליכם להתחיל מחדש את מסע החיפוש, וזה גם בדיוק הרגע שבו אתם יכולים להפוך את ה”כישלון” לכוח מניע. את האכזבה צריך כמה שיותר מהר לשנות לפעולה, להזדמנות הבאה.

המסע שלכם קדימה: ראיון העבודה הבא מעבר לפינה

מלבד הטיפים והכלים במדריך הזה, נשמח לסייע לכם (ללא עלות) גם באופן אישי. פנו אלינו לייעוץ קריירה, ליווי בחיפוש עבודה הכולל הכנה לראיונות, הכוונה בכתיבת קורות החיים ושירותים נוספים. באתר של Manpower תוכלו למצוא מאות משרות שמתעדכנות מידי יום.

מלבד זאת, בשביל להגיע לראיון העבודה הבאה שלכם:

  • חישבו עם מי מייצרים את הקשר הבא שיכול לעזור לכם להתקדם למטרה.
  • נסו להבין כיצד ניתן לשפר. אולי לבחור ללמוד תחום מסוים, להוסיף הסמכה נוספת, ללמוד איך להגיש את הערכים המוספים שלכם במהלך ראיון בצורה טובה יותר ועוד.
  • חשבו רחב יותר – פתחו אפיקים נוספים, בחנו את הסביבה הגיאוגרפית שלכם ובדקו האם יש סקטורים נוספים שלא הכרתם עד כה, שתוכלו להשתלב בהם (תעשייה יצרנית, מזון, מוצרי צריכה, פארמה, חברות בתחום הרכב, אלקטרוניקה, בנקים, תקשורת, קופות חולים וכו’).
  • עקבו אחר פרסומים לגבי משרות במרכזי הזדמנויות אזוריים, אתרים של אזורי תעשייה ומרכזי תעסוקה גדולים, אתרים של רשויות מקומיות, קבוצות פייסבוק ו-וואטסאפ מתאימות לתחום העיסוק ו/או אזור גיאוגרפי רלוונטי, ⋅ עמותות וארגונים שמסייעים באיתור עבודה בהתאם לאוכלוסייה (+50 , עולים חדשים, חלוקה לפי שפות, משרות הורה), האתרים LinkedIn ,Glassdoor.

 שאלות ותשובות נפוצות

איך להירגע לפני ראיון עבודה?

אם תגיעו מוכנים, אתם יכולים להיות רגועים ובטוחים בעצמכם. בסיום ההכנה, נסו להתנתק, לעסוק בפעילויות שמרגיעות אתכם ולדמיין תוצאה חיובית, כדי להגביר את הביטחון.

איך לבטל ראיון עבודה?

הודיעו למעסיק בהקדם האפשרי באמצעות דואר אלקטרוני או טלפון, הביעו תודה על ההזדמנות והסבירו בקצרה את הסיבה לביטול. הציעו לתאם מחדש אם אתם עדיין מעוניינים בתפקיד.

כמה זמן נמשך ראיון עבודה?

ראיון עבודה טיפוסי נמשך בין 30 ל-60 דקות. עם זאת, משך הזמן יכול להשתנות בהתאם לרמת התפקיד, פורמט הראיון ומספר המראיינים.

מה אומרים בסוף ראיון עבודה?

הביעו את הערכתכם על הזמן ותשומת הלב של המראיין/ת. חזרו על התעניינותכם בתפקיד ובחברה. שאלו על השלבים הבאים בתהליך הגיוס כדי להראות את הלהיטות שלכם להתקדם.

איך לדעת אם עברתי ראיון עבודה בהצלחה?

סימנים לראיון מוצלח כוללים משוב חיובי, דיון על הצעדים הבאים או שאלות על שכר, סיור במשרד או היכרות עם עמיתים פוטנציאליים. עם זאת, הסימן המובהק ביותר הוא קבלת הצעת עבודה או הזמנה לראיון המשך.

 

linkdin icontwitter iconfacebook iconemail iconwhatsapp iconemail icon