מעריכים אתכם - Manpower מעריכים אתכם - Manpower
דף ראשי » המגזין » מעריכים אתכם
left right
close

מעריכים אתכם

מהם מרכזי הערכה, למי הם מיועדים, מדוע אנחנו חוששים מהם ומה אפשר לעשות כדי לעבור אותם בשלום

מרכזי ההערכה הם כלי מיון רב-שלבי, המאפשר למגייסים לבחון מועמדים רבים בזמן קצר, לראות אותם בפעולה ואף להשוות בין יכולותיהם של כמה מועמדים יחד. לרוב בנויים מרכזי הערכה משלושה שלבים – הצגה עצמית, דינמיקה קבוצתית וסימולציות. כל חלק מתוכנן כדי להציג צדדים אחרים באישיותו של המועמד, כשהמטרה הסופית היא התאמה מוחלטת למשרה מסוימת.

 

אלא שבשביל המועמדים, מרכזי ההערכה מהווים לא פעם מקור לחשש. כדי להרגיע את הדאגות ולפזר את הערפל, ריכזנו בשבילכם מדריך. אחרי הכנה והיכרות עם מה שמצפה לכם, יש סיכוי שאפילו תיהנו בדרך.

 

 

שלב 1: הצגה עצמית

איך אתם מציגים את עצמכם? זו הפתיחה לכל הערכה, והשלב בעל ההשפעה הרבה ביותר על הרושם שתיצרו.

מה בוחנים? כושר ביטוי,  יכולת התנסחות, ביטחון עצמי. בחירת הנושאים שמציג המועמד וצורת ההצגה מלמדים גם על יכולת הבחנה בין עיקר לטפל, יכולת מכירה, אמינות, נחישות ומוטיבציה.

מה עושים? לרוב מדובר בהצגה עצמית קצרה הנוגעת להיסטוריה התעסוקתית, הדומה לשאלת הפתיחה המוכרת מראיונות העבודה: "ספר לי קצת על עצמך".  לעתים, המאבחן יגוון בעזרת משימות פתיחה שונות: בחירת חפץ שבעזרתו תציגו את עצמכם, חלוקה לזוגות שבה כל אחד מציג את חברו, ועוד.

סדר הדברים: לרוב המאבחן אינו בוחר מי יציג ראשון, אלא מאפשר לקבוצה לבחור מי יתחיל.

 

טיפים להצגה עצמית:

  • לא להצטנע, זה הזמן למכור את עצמנו.
  • לתת הצגה ברורה, מתומצתת ומסודרת של ההיסטוריה התעסוקתית.
  • להתאים את ההצגה למשרה המדוברת.
  • לציין למה אתם מתאימים למשרה ולמה אתם מעוניינים בה.
  • לספק דוגמאות.
  • שימו לב לשפת הגוף שלכם ושמרו על קשר עין עם המגייסים ושאר המועמדים.
  • התאמנו בבית על ההצגה העצמית, והקפידו שלא תהיה ארוכה מדי.

 

 

שלב 2: דינמיקה קבוצתית

בראש וראשונה, הדינמיקה בודקת את השתלבות הפרט בקבוצה, את האינטראקציה בינו ובין האחרים ואת יכולתו לשתף פעולה.

מה בוחנים? יכולת מנהיגות, תקשורת בין אישית, מידת ההקשבה לאחר ומידת המעורבות בנעשה. המיקוד של הבוחנים אינו רק במי שהוביל אלא גם באלו שהצטרפו.

מה עושים? הקבוצה מקבלת משימה מהמאבחן. רוב המשימות הן של תעדוף מטלות המרכיבות יום עבודה, דירוג תכונות אופי המרכיבות פרופיל מסוים, דירוג של מועמדים למשרה וכדו'. אין פתרון נכון או לא נכון למשימה, והדגש אינו על סיומה אלא על איכות הביצוע ועל דרך התנהלות הדיון, הנימוקים שהועלו וכו'.

סדר הדברים: שלב זה מתחיל בעבודה עצמאית ולאחריה עבודה קבוצתית. בסיום המשימה, נשאלים  המועמדים שאלות שמטרתן להבין את הסיבה להחלטותיהם ולאבחן את תפיסותיהם ואת מידת המודעות העצמית שלהם.

 

טיפים לדינמיקה

  • היו פעילים וקחו את המשימה ברצינות.
  • השתתפו בדיון הקבוצתי והקפידו להישמע.
  • היו קשובים ונעימים לחברי הקבוצה.
  • נמקו את החלטותיכם. גם אם ויתרתם על עמדתכם המקורית, זה בסדר, כל עוד תסבירו מדוע שיניתם את דעתכם.
  • נסו להבליט תכונות החשובות לתפקיד (לדוגמה: לתפקיד ניהולי – הובלה, לתפקיד של שירות – הקשבה).

 

 

שלב 3: סימולציה

סימולציה היא משחק תפקידים קצר, שמטרתו לדמות סיטואציות מעולם התוכן של המשרה העתידית.

מה בוחנים? יכולת ביטוי ותקשורת. אסרטיביות וטיפול בהתנגדויות. אחריות, ראייה רחבה, תושייה, יצירתיות ואלתור. יכולות בהתאם לתפקיד: אוריינטציה שירותית ויכולות מכירה, אוריינטציה ניהולית וכו'.

מה עושים? לפי הנחיית המאבחן תידרשו לגלם תפקיד של עובד מן המניין, ותתבקשו להתמודד עם בעיה הקשורה לתחום העיסוק המיועד. מולכם יוצב מתמודד אחר מתוך הקבוצה, או המאבחן בעצמו.

סדר הדברים: אחרי קבלת הנחיות, יינתן לכם זמן קצר להתארגנות. הסימולציה, שנמשכת דקות אחדות, נועדה לבחון את התנהלותכם, ולעתים המאבחן יקטע אותה ויבקש להתקדם לנקודה אחרת, כדי להתרשם מתגובתכם.

 

טיפים לסימולציות

  • אינכם נבחנים על ידע אלא על יכולת התמודדות. לכן, השתמשו בדמיון והמציאו פתרונות.
  • היו קשובים ואמפתיים ואספו את מירב האינפורמציה מה"צד השני".
  • הובילו את השיחה וגלו אחריות ונחישות.
  • נסו לקדם את השיחה לקראת פתרון, גלו גמישות והפחיתו בעימותים.
  • כשאתם ב"צד הלקוח" (או העובד הזוטר), היו אסרטיביים אך לא אגרסיביים.
  • שחקו את המשחק והשתדלו להיות אותנטיים.

 

ובאופן כללי זכרו: עם הכנה נכונה, מרכז ההערכה אינו עונש, ואפשר אפילו ליהנות מהחוויה. כמו בהכנה לראיון עבודה, גם כאן מומלץ לחפש מידע על החברה שאליה אתם מבקשים להתקבל, להבין את פרופיל המשרה ולכוון לשם – ולהיות נאמנים עצמכם.